De Salesman van de toekomst

Woensdag 06 december 2017

Sales een vak.  Een vak dat de afgelopen decennia enorm veranderd is. Het beeld van een salesman die dagenlang achter elkaar alleen maar aan het bellen is bestaat niet meer. Vroeger had de verkopende partij voornamelijk de leiding, nu is dit niet meer aan de orde! Het is juist de koper die aan zet is en de touwtjes in handen heeft. Daarom is het enorm belangrijk om als verkopende partij anders te werk te gaan. Benieuwd hoe? Lees dan snel verder.

  1. Online zichtbaardheid. Laat jezelf als verkopend bedrijf zien. Wat houdt jou als salesman bezig, wat speelt er binnen jullie onderneming? Welke (online) discussies zijn voor jou en jouw werkgever interessant om deel aan te nemen? Omdat de markt steeds doorzichtiger wordt en op de werkvloer online kanalen de offline kanalen wegspelen, vindt de interactie met een kopende partij vaak eerst online plaats. Gevolg hiervan is dat vervolgens de offline communicatie gemakkelijker verloopt. Een voorbeeld hiervan is de inzet van een zakelijk netwerk zoals LinkedIn.

  2. Vind het wiel opnieuw uit. Doordat er zoveel veranderingen in salesland hebben plaatsgevonden en de macht in de meeste gevallen nu bij de koper ligt is een vereiste dat het verkoopproces opnieuw wordt ingedeeld, het oude proces sluit namelijk niet meer aan.

  3. Benader de klant persoonlijk via nieuwe kanalen. Het koud bellen om klanten binnen te halen tijdperk is verleden tijd, door alle nieuwe kanalen zijn er zoveel klantvriendelijkere manieren om nieuwe klanten te overtuigen van het nut van de dienst of product die jij hen als verkoper aanbiedt. Daarbij komt dat iedere klant anders is en andere voorkeuren heeft. Ga na waar jouw (potentiële) klanten zich bevinden en zet die kanalen in. Dit is het tijdperk waarin jij jezelf moet aanpassen aan de klant en niet andersom!

                                               

  1. Sla de handen in één. Werk veel samen met de Sales, Marketing en de Customer Service afdeling. Houdt de marketing afdeling op de hoogte van de activiteiten, zodat zij hier op kunnen inspelen en laat de Customer Service afdeling weten tegen welke problemen jullie bij klanten aanlopen, waardoor er direct geschakeld kan worden.

  2. Laat het personeel trainen. Het verkoopproces en de verkooptechnieken zijn zo veranderd dat het enorm belangrijk is dat het personeel van de verkopende partij hierop kan anticiperen.

Benieuwd naar de mogelijkheden om aan de slag te gaan in een Sales gerelateerde startersfunctie, mediorfunctie of seniorfunctie? Bekijk dan hier de mogelijkheden!